Met lichte psychische klachten naar POH-GGZ

Je voelt je somber, bent angstig of hebt een nare gebeurtenis meegemaakt die je niet loslaat. Als je even ‘niet lekker in je hoofd’ zit, is het goed om daar met iemand over te praten. Je huisarts kan je doorverwijzen naar de POH-GGZ (Praktijkondersteuner Huisartsenzorg – Geestelijke Gezondheidszorg). De POH-GGZ helpt je met je psychische klachten en geeft je handvatten om zélf aan de slag te gaan.

Wat een POH-GGZ precies is

Sinds enkele jaren is in veel huisartsenpraktijken een POH-GGZ aanwezig. Dit is een professional met ervaring in de geestelijke gezondheidszorg. Veel POH-GGZ’s hebben bijvoorbeeld een achtergrond als sociaal psychiatrisch verpleegkundige, psycholoog of maatschappelijk werker. De POH-GGZ ondersteunt de huisarts bij het behandelen en begeleiden van mensen met lichte psychische klachten.

Zo werkt het

Heb je psychische klachten? Of zit je ergens mee?

  1. Bel dan eerst je huisarts. Hij of zij is namelijk het eerste aanspreekpunt voor vragen over je gezondheid.
  2. Je huisarts kan je doorverwijzen naar de POH-GGZ. Deze gaat met je in gesprek en zal vragen naar je klachten of problemen.
  3. Daarna geeft de POH-GGZ een advies over de aanpak ervan. Die behandeling kan bijvoorbeeld bestaan uit een aantal gesprekken met de POH-GGZ of het volgen van een e-health module.

De voordelen van de POH-GGZ

Bij de POH-GGZ kun je meestal snel terecht. Je krijgt de hulp die je nodig hebt. Zo kan worden voorkomen dat je klachten verergeren. Voor veel mensen is de hulp van de POH-GGZ voldoende. Zij hoeven niet te worden doorverwezen naar tweedelijnszorg. Dat is niet alleen prettig voor jezelf, maar voorkomt ook dat wachtlijsten voor de tweedelijnszorg erg lang worden.

Veelgestelde vragen

Wat als de POH-GGZ mij niet kan helpen?
Wat kost een afspraak bij de POH-GGZ?

Je zorg goed geregeld

We willen dat je de zorg en ondersteuning krijgt die je nodig hebt. We investeren in preventie en innovatie, werken nauw samen binnen het zorg en sociaal domein én zetten ons dagelijks in om de zorg goed en toegankelijk te houden voor iedereen.

Lees meer over je zorg goed geregeld

Heb je een vraag?

(058) 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of chat met ons via De Friesland App:

Actueel, nieuws en media