Medewerkers Van den Brug worden slapend fitter
Vitaliteit breder trekken
In totaal werken bij Van den Brug zo’n 240 mensen verspreid over 5 vestigingen in Friesland. ‘Vanuit de gedachte dat we goed voor onze mensen willen zorgen, ontstond een paar jaar terug het idee om met vitaliteit aan de slag te gaan’, aldus Marjolein Reitsma, destijds manager HR en Kwaliteit bij Van den Brug. Ze vertelt over het Fitter Van den Brug-programma dat werd uitgerold in nauwe samenwerking met De Friesland en Healthcoin. ‘We wilden een programma waar iedereen aan mee kon doen op z’n eigen niveau; van bankzitter tot fanatieke sporter. Zowel individueel als in teams. Het moest eenvoudig en leuk zijn voor de deelnemers, met veel aandacht voor inzicht in gedrag en bewustwording. Bovendien wilden we vitaliteit breder trekken dan alleen bewegen en sporten. Het gaat bijvoorbeeld ook om gezonder eten, goed ontspannen en voldoende slapen. Jarno Sikken van De Friesland stelde ons voor aan Mike van Holsteijn van Healthcoin.’Enthousiaste deelnemers
‘Het idee achter Healthcoin is simpel’, legt Mike van Holsteijn uit. ‘Via gezonde keuzes op het gebied van bewegen, voeding, slapen en ontspannen, kun je healthcoins verdienen. En die kun je weer uitgeven aan ‘gezonde’ producten en diensten. Denk aan sportattributen, de diensten van een coach, een goed matras of een fietslease-abonnement. Centraal in ons programma is een app. Daarin staan tips, opdrachten en uitdagingen, zie je je vorderingen, vind je uitslagen van challenges, noem maar op. Deze mix van kennis en inzicht zorgt samen met het spelelement en beloning voor gedragsverandering.’ Marjolein: ‘Zijn aanpak was precies wat we zochten. We deden met 30 mensen mee aan een pilot van drie maanden. Ruim 80% van de deelnemers was enthousiast en veranderde echt van gedrag. We besloten om het een vervolg te geven.’Ruim 80% was enthousiast en veranderde echt van gedrag
Medewerkers motiveren elkaar
Het concept van Healthcoin kreeg binnen Van den Brug een eigen naam (Fitter Van den Brug), een logo en een interne campagne om mensen uit te nodigen, te enthousiasmeren en te informeren. Vooral de challenges waren een succes. Deze bleken zeker in teamverband goed te werken. Marjolein: ‘Bij de eerste challenge moesten 100.000 stappen worden gehaald in twee weken. Alleen of met een team van collega’s. Leuk om te zien dat de collega’s binnen de teams elkaar gingen stimuleren om ook in het weekend stappen te scoren.’ Extra motiverend waren de challenges punten. Deze kun je omzetten in euro’s om te besteden in de shop op de Healthcoin App, waar je naast gezonde producten bijvoorbeeld ook theaterkaartjes kopen. ‘Want ontspanning is ook belangrijk.’Minder ziekte en verzuim
Jarno Sikken is accountmanager zakelijke markt bij De Friesland. Als relatiebeheerder van Van den Brug was hij nauw betrokken bij dit project. ‘De vraag naar vitaliteitsprogramma’s neemt de laatste jaren flink toe. Logisch, want het heeft een positieve uitwerking op zowel werknemer als werkgever. Werknemers worden fitter en hebben meer energie, wat het werkplezier ten goede komt. Bovendien is de kans voor vitale mensen groter dat ze langer en gezonder van hun pensioen kunnen genieten. Ook voor de werkgever heeft het veel voordelen. Fitte werknemers zijn vaker tevreden met hun werk, zijn productiever, hebben minder neiging om te switchen van baan en zorgen voor minder verzuimkosten. Daarnaast is het goed voor de verzekeraars en de zorg in het algemeen. Treedt er minder ziekte en verzuim op, dan bespaart dat geld. En dat kan vervolgens weer in betere zorg geïnvesteerd worden.’Sterk te Werk: voor elk bedrijf een passend vitaliteitsaanbod
Een gezonde mienskip maken we samen. Daar zijn wij als De Friesland van overtuigd. Daarom bieden wij werkgevers het gereedschap om medewerkers fit en vitaal te houden. Eén daarvan is Sterk te Werk. Op dit platform bieden we verschillende vitaliteitsprogramma’s en -diensten aan die je eenvoudig en voor een aantrekkelijke prijs kunt inzetten in je bedrijf.
Wij proberen continu bij werkgevers te onderzoeken waar behoefte aan is, zodat we een passend aanbod kunnen doen. Dat aanbod is breed: van stoppen met roken-programma’s en mental coaching tot een periodiek medisch onderzoek en programma’s gericht op de overgang. Hiermee willen we bedrijven enthousiasmeren om met vitaliteit aan de slag te gaan. Waarom? Van een gezonde mienskip profiteren we allemaal.