FitterUp maakt sauzenfabrikant Oliehoorn ‘lekker fit’
Bij ons is het heel normaal geworden om bezig te zijn met een gezonde leefstijl.
Arjan Dijk, directeur Oliehoorn
Veranderingen voor een gezonde leefstijl
Bij een fabrikant van sauzen zoals mayonaise, ketchup en curry is het misschien niet gek dat er op het werk af en toe gesnackt wordt. Of dat er frisdrank beschikbaar is voor de medewerkers van het bedrijf. Toch besluit Oliehoorn een aantal jaar geleden dat het anders moet. In een werknemerstevredenheidsonderzoek laten veel medewerkers weten dat hun fitheid en energie nog weleens te wensen overlaten. Het bedrijf besluit zijn medewerkers daarbij te willen helpen en geeft daarmee het startschot voor een reeks veranderingen die een gezonde leefstijl bevorderen: de snacks uit de frituur maken plaats voor groentesoep, de frisdrank wordt vervangen door water en het bedrijf stelt voor iedereen vers fruit beschikbaar.
FitterUp met Healthcoin
In 2022 volgt de grootste verandering, als Oliehoorn via De Friesland start met FitterUp. ‘We wilden graag een compleet programma aanbieden aan onze medewerkers’, zegt Arjan Dijk, directeur van Oliehoorn. ‘Een programma dat niet alleen draait om sport en bewegen, maar ook om voeding, slaap en mentale gezondheid. FitterUp sloot daar mooi bij aan.’ FitterUp is onderdeel van het Sterk te Werk-aanbod van De Friesland (zie kader) en wordt uitgevoerd door Healthcoin. Medewerkers die eraan meedoen – dat gebeurt op vrijwillige basis – kunnen via een activity tracker en een app deelnemen aan challenges op het gebied van bewegen, voeding, slaap of mentale gezondheid. Elk behaald doel wordt beloond met healthcoins, waarmee deelnemers vervolgens gezonde producten kunnen aanschaffen.
Twijfels
Mike van Holsteijn, eigenaar van Healthcoin, introduceert het programma bij Oliehoorn. Aanvankelijk proeft hij nog onzekerheid bij Arjan en zijn collega’s: zou het wel aanslaan? Of zouden de werknemers helemaal niet op zoiets zitten wachten? Niemand kan op dat moment nog vermoeden dat FitterUp zo’n succes zal worden. ‘Onze ervaring is dat bij bedrijven die hun best doen het programma te promoten, zo’n vijftig procent van de medewerkers meedoet’, vertelt Mike. ‘Dat was dus waar we op hoopten.’
Onze ervaring is dat zo’n vijftig procent van de medewerkers meedoet.
Mike van Holsteijn, eigenaar Healthcoin
Weegmoment op video
Dan is het zover: Oliehoorn gaat van start met FitterUp. Tijdens een gezamenlijk aftrap komen alle – op dat moment – 70 medewerkers van Oliehoorn samen: zelfs de productie wordt tijdelijk stilgelegd. Op de aftrap is van alles te zien en doen rondom vitaliteit, maar niks haalt het bij de bijdrage van Arjan: ‘Ik wilde iets doen waarmee ik liet zien dat gezond leven voor mij net zo lastig is als voor ieder ander. Dat ook ik een programma als FitterUp goed kan gebruiken. Daarom heb ik een video gemaakt waarin ik op de weegschaal stap én welk getal de weegschaal aangaf.’ Die video maakt veel los: ‘Het ijs was gebroken’, herinnert Mike zich. ‘Doordat Arjan zich kwetsbaar durfde op te stellen, durfden anderen dat ook. Ineens ontstonden overal gesprekken.’ Daarmee schiet ook het aantal aanmeldingen omhoog: maar liefst 60 mensen besluiten FitterUp een kans te geven.
Grote competitie
Met zo’n groot aantal deelnemers beleeft het programma bij Oliehoorn een vliegende start. ‘De eerste challenge was een wandelchallenge waar we in teams tegen elkaar konden strijden’, blikt Arjan terug. ‘Het team dat gezamenlijk de meeste stappen zette, won. Er ontstond meteen een grote competitie. Mensen kwamen lopend naar hun werk, zetten soms wel 20.000 stappen per dag. De strijd was los!’ Vanaf dan zijn er continu challenges waar medewerkers – soms in teamverband, soms individueel – aan mee kunnen doen. Mike: ‘Zo proberen we deelnemers steeds weer te motiveren om lekker gezond bezig te zijn. Want dat is de grote uitdaging hè, om ook als de eerste nieuwigheid eraf is, door te gaan.’
Medewerkers komen zelf met initiatieven
Nu, bijna een jaar na de introductie van FitterUp, heeft het vitaliteitsprogramma zich bij Oliehoorn ruimschoots bewezen. Veel van de deelnemers van het ‘eerste uur’ doen nog altijd mee. Arjan: ‘Ik merk dat het op de werkvloer heel normaal is geworden om het over vitaliteit te hebben. Eerder werd daar nooit over gepraat, nu veel meer. En wat ik ontzettend leuk vind, is dat medewerkers zelf met initiatieven komen. Zo is er nu een collega die op het werk yogales geeft, en doet een groep andere collega’s mee aan een sportevenement om geld op te halen voor onderzoek naar kanker. Mike heeft geregeld dat collega’s die hen willen steunen, in de app hun healthcoins kunnen doneren voor het goede doel.’
Verwachtingen overtroffen
Het zal dan ook geen verrassing zijn dat Oliehoorn voorlopig doorgaat met FitterUp. ‘We willen de beste werkgever in de food-sector van Noord-Holland worden. Met een vitaliteitsprogramma als dit kun je laten zien dat je oog hebt voor de vitaliteit van je mensen. Dat maakt je een aantrekkelijke werkgever.’ Mike vult aan: ‘We blijven samen met Oliehoorn onderzoeken wat er leeft en speelt in de organisatie, zodat we daarop kunnen inspelen. Zo geven we FitterUp een structurele plek binnen Oliehoorn.’ En het is precies dát, die continuïteit, die het programma zo sterk maakt, concludeert Arjan tot slot. ‘Eerlijk? Ik had gedacht dat het na een tijdje weer weg zou ebben. Dankzij de inspanningen van Mike en zijn collega’s is dat niet gebeurd. Wat we met FitterUp voor elkaar hebben gekregen, overtreft al mijn verwachtingen.’
Ik probeer te achterhalen waar precies behoefte aan is. Om zo een goed en passend aanbod te doen.
Rudin Eijgelaar, accountmanager De Friesland
Een gezonde mienskip maken we samen
Daar is De Friesland van overtuigd. Daarom stimuleren we vitaliteit op verschillende manieren. Eén van die manieren is Sterk te Werk. ‘Op dat platform bieden we meer dan tachtig vitaliteitsprogramma’s en -diensten aan die werkgevers heel eenvoudig en voor een aantrekkelijke prijs kunnen inzetten in hun bedrijf,’ zegt accountmanager Rudin Eijgelaar. Het aanbod is breed: van stoppen met roken-programma’s tot een periodiek medisch onderzoek, en van programma’s gericht op de overgang tot begeleiding bij post-COVID.
Impact bij Oliehoorn
Als accountmanager spreekt Rudin met werkgevers over hun wensen en ambities. ‘Ik probeer te achterhalen waar precies behoefte aan is, zodat ik een zo passend mogelijk aanbod kan doen.’ Ook voor Oliehoorn hielp Rudin bij het maken van een keuze: ‘Oliehoorn zocht naar een manier om op een leuke, aantrekkelijke manier aandacht te vragen voor vitaliteit, maar wat medewerkers wel inzicht zou bieden in hun vitaliteit. FitterUp paste daar mooi bij.’ Het deed de accountmanager goed om het succes van FitterUp bij Oliehoorn te zien: ‘Als zoveel mensen tegelijk aan de slag gaan met hun vitaliteit, gaat het onderwerp leven. Dan heeft het écht impact. Het was gaaf om dat bij Oliehoorn te zien gebeuren.’
Steeds groter aanbod
Het aantal programma’s en diensten op Sterk te Werk wordt nog altijd uitgebreid, laat Rudin weten. ‘Elk bedrijf is anders en heeft dus andere wensen. Dat vraagt om een aanbod dat net zo divers is. Door steeds weer te onderzoeken waar behoefte aan is, hopen we zoveel mogelijk bedrijven te enthousiasmeren om ook met de vitaliteit van werknemers aan de slag te gaan.’
Sterk te Werk: voor elk bedrijf een passend vitaliteitsprogramma
De Friesland werkt samen met werkgevers aan gezonde en vitale medewerkers. Dat doen we bijvoorbeeld met Sterk te Werk: ons aanbod van vitaliteitsprogramma’s voor bedrijven.
Wil je meer weten over Sterk te Werk?
Kijk dan op onze website bij ons Sterk te Werk aanbod. Liever persoonlijk contact? Bel met onze Ondernemersdesk via (058) 291 33 88 of via ondernemersdesk@defriesland.nl.