Ben je niet tevreden? Geef het aan ons door
Idee of opmerking
Heb je een idee of opmerking voor ons? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.
Hoe dien ik een klacht in?
Je klacht dien je met het online klachtenformulier bij ons in.
Naar het online klachtenformulier
Wil je jouw klacht liever schriftelijk bij ons indienen? Stuur dan je klacht naar De Friesland, t.a.v. klantsignaalmanagement, antwoordnummer 2241, 8000 VB, Zwolle. Vermeld altijd je persoonlijke gegevens en telefoonnummer. Een postzegel is niet nodig.
Wil je weten wanneer je een reactie van jouw klacht kunt verwachten? Lees meer over de behandeling van je klacht.
Heb je alleen een vraag of is de afwijzing niet duidelijk? Neem dan contact met ons op.
Meer informatie over klachten
Klachten over de dienstverlening of beslissingen van De Friesland (basisverzekering en aanvullende verzekeringen)
Een klacht over De Friesland kun je telefonisch, schriftelijk, persoonlijk bij ons servicepunt of via onze website. We kijken of we de klacht direct voor je kunnen oplossen. Is dit niet mogelijk, dan beoordeelt de Klachten/Geschillencommissie je klacht. Deze commissie bekijkt zelfstandig je klacht en komt tot een eigen oordeel.
Binnen één jaar kun je je klacht aan ons doorgeven. Wordt de klacht voorgelegd aan de Klachten/Geschillencommissie, dan ontvang je hiervan een bevestiging. In de bevestiging staat wanneer je antwoord kunt verwachten.
Klachten over een zorgverlener of zorginstelling
Heb je een klacht over je zorgverlener of zorginstelling? Als je wilt, kunnen wij namens jou de klacht in behandeling nemen. Twee zaken zijn dan van belang:
- Wil je bij het indienen van je klacht aangeven dat je wilt dat De Friesland jouw klacht in behandeling neemt?
- Wil je ons toestemming geven om je naam hierbij te gebruiken richting zorgverlener of zorginstelling?
Als over dezelfde zorgverlener of instelling vaker vergelijkbare klachten komen, vinden wij het belangrijk voor onze verzekerden dat dit wordt uitgepraat met de zorgverlener of instelling.
Zelf een gesprek aangaan
Vaak is het verstandig om zelf het gesprek aan te gaan met de zorgverlener of de instelling. Een goed gesprek kan al veel doen. Soms realiseert een zorgverlener zich niet dat er iets is gebeurd wat je als patiënt vervelend vindt. Kom je er ook in je gesprek niet uit? Je kunt je klacht voorleggen aan de eigen klachteninstantie van de zorgverlener bijvoorbeeld hun koepelorganisatie of de klachtencommissie van de zorginstelling. Meestal zal de instelling proberen in goed overleg met je de klacht door te spreken en te kijken wat er gedaan kan worden. Ben je alsnog ontevreden? Je kunt uiteraard nog steeds bij ons terecht. Wij gaan dan voor je bemiddelen.
We helpen je graag met je klacht
Je hebt een klacht over je zorgverlener of zorginstelling maar je wilt deze liever niet zelf indienen? Wij helpen je graag verder. Jouw klacht kun je schriftelijk of via ons online klachtenformulier bij ons indienen. Vermeld duidelijk wat er is misgegaan en wat je graag wilt dat De Friesland voor je doet. Geef ook aan of je toestemming verleent dat wij je naam mogen gebruiken richting de zorgverlener of de instelling. Een anonieme klacht is lastiger te bespreken, maar wij begrijpen wanneer je niet wilt dat bij de zorgverlener bekend is dat je de klacht hebt ingediend.
Klachten over formulieren
De Friesland wil goede service bieden. Vind je dat één van onze formulieren overbodig of te ingewikkeld is? Je kunt bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een klacht indienen. De NZa behandelt klachten die betrekking hebben op lastige of onnodige formulieren. De NZa heeft een meldpunt voor formulieren in de gezondheidszorg, waar staat op welke manier je een klacht over formulieren kunt indienen. Lees meer over het meldpunt op de website van de NZa.
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
Je vraagt onze beslissing om je klacht te heroverwegen en je bent niet tevreden met ons antwoord? Je kunt je klacht ook voorleggen aan de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). De SKGZ is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie en kan ons een bindend advies geven waar wij ons aan zullen houden. Het adres: SKGZ, Postbus 291, 3700 AG Zeist. Lees meer op de website van de SKGZ.
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)
Het Kifid is de geschilleninstantie voor reis- en annuleringsverzekeringen. Kifid bemiddelt in geschillen tussen consumenten en banken, verzekeraars, intermediairs en andere financiële dienstverleners. Meer informatie over het indienen van een klacht bij Kifid vind je op de website van Kifid.
Europese ODR platform
Ook kun je jouw klacht naar het Europese ODR platform sturen. Je kunt hier alleen een klacht indienen over producten of diensten die je online hebt gekocht.
Adressen
Klantsignaalmanagement
Antwoordnummer 2241, 8000 VB Zwolle
Telefoon: (071) 751 00 52
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)
Postbus 291, 3700 AG Zeist
Nationale Ombudsman
Telefoon: (0800) - 335 55 55