Vergoeding vervoerskosten

Heb je vragen over vervoerskosten? Bijvoorbeeld wat zijn vervoerskosten en wanneer kom ik in aanmerking voor een vergoeding van vervoerskosten? De veelgestelde vragen over het aanvragen en vergoeden van vervoerskosten.

Veelgestelde vragen

Wat is ziekenvervoer?

Reiskosten voor je behandeling krijg je in sommige gevallen vergoed vanuit de basisverzekering.

Bekijk de vergoeding voor ziekenvervoer

Welke taxivervoerders zijn gecontracteerd?

Het ziekenvervoer met de taxi regel je met ZCN. Bekijk de contactgegevens op de website van ZCN.

Wat is de hardheidsclausule voor vervoerskosten?

Reiskosten voor je behandeling krijg je in sommige gevallen vergoed. Daarnaast kun je in aanmerking komen voor de hardheidsclausule. 

Krijg je langdurig en frequent een behandeling in verband met een (langdurige) ziekte of aandoening en ben je daardoor langdurig aangewezen op vervoer? In dat geval berekenen wij met behulp van een vaste formule of je in aanmerking komt voor een vergoeding. De formule wordt toegepast over een periode van twaalf maanden en gaat in vanaf het moment dat  je voor het eerst reiskosten maakt. Dit is de hardheidsclausule.

De hardheidsclausule geldt ook voor vervoer dat je nodig heeft in verband met consulten, onderzoek en controles die bij de behandeling noodzakelijk zijn.

Lees meer over de vergoeding voor ziekenvervoer en de hardheidsclausule

Op welk type vervoer heb ik recht?

Je kunt een vergoeding voor ziekenvervoer per taxi, eigen vervoer of openbaar vervoer aanvragen. Als je toestemming van ons krijgt, geven wij ook aan voor welke wijze van vervoer je toestemming heeft: openbaar vervoer, eigen vervoer of taxivervoer.

Andere wijze van vervoer

Kies je toch voor een andere wijze van vervoer dan waar de toestemming voor geldt? Dan bekijken wij per situatie of dit voor vergoeding in aanmerking komt en hoe hoog deze vergoeding is. Je loopt dan het risico dat de kosten niet of slechts gedeeltelijk worden vergoed.

Hoe vraag ik reiskostenvergoeding aan?

Je moet met de taxi, bus, tram, trein of auto naar het ziekenhuis en wilt een vergoeding? Hiervoor heb je toestemming van de Vervoerslijn nodig.

Lees meer over het aanvragen van vergoeding voor vervoerskosten

Hoelang heb ik recht op een vergoeding?

Op je machtiging staat een periode vermeld tot wanneer je recht hebt op vergoeding van vervoerskosten. Dit betreft maximaal 12 maanden. Als deze periode voorbij is moet je opnieuw een aanvraag indienen voor vergoeding van vervoerskosten.

Wat is de wettelijke eigen bijdrage voor vervoer?

In 2025 is de wettelijke bijdrage voor ziekenvervoer € 126,- per kalenderjaar.

Hoe kan ik de vervoerskosten declareren?

Heb je toestemming van ons om te reizen met het openbaar vervoer of eigen auto?

Bekijk hoe je jouw vervoerskosten kunt declareren

Wanneer ontvang ik mijn vergoeding voor vervoerskosten?

Eerst moet je de eigen bijdrage van € 126,- (in 2025) aan gemaakte reiskosten voldoen. Als je deze betaald hebt, ontvang je een vrijwaringsbewijs. Vanaf dat moment worden de kosten vergoed.

Declaratieformulier

Je kunt de gemaakte vervoerskosten declareren met behulp van een declaratieformulier.

Naar de declaratieformulieren

Wat vul ik in bij het aantal kilometers op het declaratieformulier vervoerskosten?

We gaan voor het berekenen van het aantal kilometers gaan wij uit van de snelste route volgens de door ons gekozen routeplanner. Op het declaratieformulier geef je aan of het om een enkele reis gaat of om een retour.

Voor reiskosten via openbaar vervoer gebruiken wij de website 9292. We berekenen de afstand op basis van de postcode van je vertrekadres naar je bestemming. We doen dit op basis van de snelste route. We houden geen rekening met omleidingen, blokkades, persoonlijke voorkeuren in weggebruik en ontwijken van files.

Hoe wordt het aantal kilometers voor de vergoeding van vervoer per auto berekend?

We berekenen de afstand op basis van de postcode van je vertrekadres en je bestemming. We doen dit op basis van de snelste route volgens de door ons gekozen routeplanner.

Voor reiskosten via openbaar vervoer gebruiken wij de website 9292. We houden geen rekening met omleidingen, blokkades, persoonlijke voorkeuren in weggebruik en ontwijken van files.

Heb je een vraag?

(058) 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of chat met ons via De Friesland App:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Klantwaardering op Independer