Hulp bij betalingsachterstand
Heeft je cliënt een betalingsachterstand? Dan denken wij graag met je mee om een oplossing te zoeken.
Betalingsachterstand achterhalen
Wil je weten wat de betalingsachterstand van je cliënt is? Dit kun je online bij ons opvragen.
Vraag de betalingsachterstand aan via ons online formulier
Betalingsregeling aanvragen voor je cliënt
Met een betalingsregeling kan je cliënt de premie of rekening voor zorgkosten in delen betalen.
Vraag een betalingsregeling aan
Uitstroomregeling onderbewindgestelden
Deze regeling zorgt ervoor dat verzekerden makkelijker hun zorgverzekeringsschuld kunnen oplossen.
Regeling betalingsachterstand zorgpremie
Betaal je 6 maanden of langer geen premie voor jouw zorgverzekering? En reageer je niet op betalingsherinneringen? Dan melden wij je aan bij het CAK voor de regeling betalingsachterstand zorgpremie (voorheen regeling wanbetalers).
Aanmelden regeling betalingsachterstand zorgpremie
Zo werkt het:
- Wij melden je cliënt aan bij het CAK.
- Vanaf het moment van de aanmelding houdt het CAK de premie van je cliënt in.
- Je cliënt betaalt dan een hogere premie inclusief een boete.
- Het CAK houdt het bedrag in op het salaris of uitkering van je cliënt. De werkgever of uitkeringsinstantie van je cliënt moet hier aan meewerken. Als dat niet kan, ontvangt je cliënt een acceptgiro van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Betaalt je cliënt niet? Dan legt het CAK uiteindelijk beslag op de bezittingen van je cliënt.
- Naast de betaling aan het CAK moet je cliënt op hetzelfde moment de schuld bij De Friesland aflossen.
Afmelden regeling betalingsachterstand zorgpremie
Zo werkt het:
- Je cliënt wordt bij CAK afgemeld als de totale betalingsachterstand bij De Friesland is betaald.
- Wij melden je cliënt af op de 1e van de maand na de volledige betaling als er akkoord is voor schuldhulpverlening of WSNP. Neem hiervoor contact op met de gemeente of schuldhulpverlenende instantie.
- Je cliënt kan ook voorlopig worden afgemeld: opschorting of tijdelijke afmelding. Om je cliënt op te schorten spreek je een betalingsregeling af of vul je dit formulier in.