Medische zorg in het buitenland

De veelgestelde vragen over zorg in het buitenland.

Veelgestelde vragen

Wat doe ik als ik in het buitenland ziek word?

Neem bij spoedeisende hulp in het buitenland zo spoedig mogelijk en zo mogelijk vooraf contact op met De Friesland Alarmcentrale, door Eurocross.

Bekijk de contactgegevens van De Friesland Alarmcentrale

Ben ik verzekerd tegen medische kosten in het buitenland?

Je gaat naar het buitenland voor zorg en je wilt weten of je verzekerd bent tegen medische kosten in het buitenland? Of en hoeveel je vergoed krijgt hangt af van je verzekering en van de behandeling. De vergoeding voor spoedeisende zorg is anders dan de vergoeding voor geplande zorg waarvoor je zelf kiest naar het buitenland te gaan.

Bekijk de vergoeding voor een behandeling in het buitenland

Is mijn zorgpas geldig in het buitenland?

De Europese zorgpas (EHIC) geeft je recht op medisch noodzakelijke zorg in landen die vallen binnen de EER (dit zijn de EU, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) plus Zwitserland, Macedonië en Australië. Met de EHIC worden de kosten van de medische zorg vergoed volgens de wettelijke regels van het land waarin je tijdelijk verblijft.

Lees meer over de zorgpas en de EHIC

Hoe kan ik een nota uit het buitenland declareren?

Medische kosten in het buitenland gemaakt of gaat het om geplande zorg in het buitenland? Vul dan altijd het declaratieformulier zorgkosten buitenland in.

Lees meer over het declareren van je rekening

Ik wil voor een operatie naar het buitenland, kan dat?

Voor geplande zorg in het buitenland krijg je de kosten vergoed volgens de verzekeringsvoorwaarden.

Bekijk de vergoeding voor niet-spoedeisende zorg in het buitenland

Heb je een vraag?

(058) 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of chat met ons via De Friesland App:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Klantwaardering op Independer