Onderzoek: Huisartsenzorg onder druk Dokter Appke helpt al goed
Huisartsenzorg goed bereikbaar houden
Daarom is De Friesland al een tijdje in gesprek met huisartsen, de gemeente en andere partners om te bespreken wat er nodig is om de huisartsenzorg goed bereikbaar te houden. Oktober vorig jaar heeft Patiëntenfederatie Nederland een onderzoek gehouden over de huisartsenzorg onder ruim 12.000 mensen. Kortgeleden hebben zij de resultaten gepresenteerd in het Onderzoek ervaringen met huisartsenzorg (pdf, 191 KB).
Goede inzichten
De patiëntenfederatie geeft zelf aan dat het onderzoek niet representatief is voor Nederland maar het geeft wel goede inzichten over de ervaringen van Nederlanders met hun huisarts. Ervaringen die we als De Friesland goed kunnen gebruiken in onze gesprekken. Uit dat onderzoek blijkt onder meer dat 6% van de deelnemers die van huisarts wisselt langer dan een maand nodig heeft om een nieuwe huisarts te vinden. Daarnaast ervaart ongeveer een derde van de deelnemers dat het lastiger is geworden een afspraak te maken met een huisarts.
Dokter Appke helpt bij verlagen van de wachttijd
Er komen steeds meer alternatieve oplossingen voor contact met de huisarts, bijvoorbeeld online berichten uitwisselen of via beeldbellen. Eén op drie deelnemers heeft wel eens digitaal contact gehad met de huisarts. Deelnemers zijn ook vaak tevreden over deze manier van contact: 74% is (zeer) tevreden over digitaal uitwisselen van berichten, 66% over beeldbellen.
De Friese huisarts Karin Groeneveld laat aan de Leeuwarder Courant (20 maart jl.) weten dat zij heeft ervaren dat de inzet van Dokter Appke leidt tot een daling van de wachttijd bij de Dokterswacht. Dit is een app van zorgverzekeraar De Friesland waarmee gebruikers kunnen chatten of beeldbellen met een verpleegkundige.