Een natuurramp op je vakantiebestemming?

Is er sprake van een natuurramp in het gebied waar je op vakantie bent of naar toe gaat? Wij kunnen ons voorstellen dat je dan vragen hebt over je reis- en annuleringsverzekering. Wij hebben de antwoorden op de meest gestelde vragen voor je op een rij gezet.

Reisadvies Ministerie van Buitenlandse Zaken

Wij adviseren je altijd de instructies van lokale autoriteiten op te volgen. Daarnaast adviseren wij je de ontwikkelingen te volgen via het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de media. En houd contact met je vervoersmaatschappij of touroperator.

Calamiteitenfonds

Gebeurtenissen met grote impact, zoals een aardbeving of bosbrand zijn verzekerd via het Calamiteitenfonds. Kijk op de website van je reisorganisatie of deze is aangesloten bij het Calamiteitenfonds. Als dat zo is, dan helpt je reisorganisatie je verder met het regelen van vergoedingen rondom je (te maken) reis. Afhankelijk van de situatie en gebeurtenis neemt het Calamiteitenfonds een besluit. Op Calamiteitenfonds.nl vind je de meest actuele informatie.

Veelgestelde vragen

Ik heb een accommodatie gereserveerd maar die is er niet meer. Is dit verzekerd en wat moet ik nu doen?
  • Deze situatie is verzekerd op je annuleringsverzekering.  

Tip: bekijk altijd eerst de website van je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Zij kunnen je helpen.

Wordt de reis uiteindelijk geannuleerd?

En is je geen alternatieve reis aangeboden of heb je geen vergoeding ontvangen van je reisbureau? Dan kun je eenvoudig je schade melden. Je  hebt dan de documenten nodig waaruit blijkt dat je geen alternatief of vergoeding voor je reis hebt gekregen.

Ik heb een accommodatie gereserveerd maar ik kan deze niet bereiken omdat de toegangswegen onbegaanbaar zijn. Is dit verzekerd en wat kan ik nu doen?
  • Deze situatie is verzekerd op je annuleringsverzekering.  

Tip: bekijk altijd eerst de website van je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Zij kunnen je helpen.

Wordt de reis uiteindelijk geannuleerd?

En is je geen alternatieve reis aangeboden of heb je geen vergoeding ontvangen van je reisbureau? Dan kun je eenvoudig je schade melden. Je hebt dan de documenten nodig waaruit blijkt dat je geen alternatief of vergoeding voor je reis hebt gekregen.

Ik heb een accommodatie gereserveerd die er niet meer is. Tegen extra kosten kan ik in dezelfde periode ergens anders terecht. Kan ik de extra kosten verhalen?
  • Ja dit is verzekerd op je annuleringsverzekering als je daardoor een volledige annulering kunt voorkomen. Je ontvangt een vergoeding tot maximaal de annuleringskosten van de reservering.

Tip: bekijk altijd eerst de website van je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Zij kunnen je helpen.

Wordt de reis uiteindelijk geannuleerd?

En is je geen alternatieve reis aangeboden of heb je geen vergoeding ontvangen van je reisbureau? Dan kun je eenvoudig je schade melden. Je hebt dan de documenten nodig waaruit blijkt dat je geen alternatief of vergoeding voor je reis hebt gekregen.

Ik wil mijn vakantie in het land waar een natuurramp heerst/is geweest annuleren of afbreken. Kan ik de kosten die ik hiervoor maak, claimen op mijn reis- of annuleringsverzekering?

Heb je een De Friesland Doorlopende Reisverzekering?

Dan ben je hier alleen voor verzekerd als je de dekking Annulering en Extra Annuleringsredenen hebt afgesloten.

Heb je een De Friesland Kortlopende Annuleringsverzekering of Kortlopende Reisverzekering?

Dan ben je hier alleen voor verzekerd als je de dekking Annulering en Extra Annuleringsredenen hebt afgesloten.

Tip: bekijk altijd eerst de website van je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Zij kunnen je helpen.

Wordt de reis uiteindelijk geannuleerd?

En is je geen alternatieve reis aangeboden of heb je geen vergoeding ontvangen van je reisbureau? Dan kun je eenvoudig je schade melden. Je hebt dan de documenten nodig waaruit blijkt dat je geen alternatief of vergoeding voor je reis hebt gekregen.

Ik ben op doorreis naar mijn vakantiebestemming/naar huis. Ik moet nu door het getroffen gebied rijden met mijn auto, maar kan dus niet verder. Welke extra gemaakte kosten kan ik claimen?

Op basis van je reisverzekering heb je recht op vergoeding van extra vervoer- en verblijfskosten en voor telefoonkosten.

  • De vergoeding voor verblijfskosten is € 75,- per persoon per dag. 
  • De maximum vergoeding voor telefoonkosten voor gesprekken met anderen (anders dan de De Friesland Alarmcentrale) is € 250,-.
Ik kan niet meer in mijn huisje/appartement/hotel door de natuurramp. Krijg ik via mijn reisverzekering een vergoeding voor een vervangend verblijf?
  • Ja, als je al op vakantie was in het getroffen gebied, kun je een vergoeding krijgen voor de kosten voor een vervangend verblijf. 

De maximale vergoeding is gelijk aan de vergoeding voor de extra verblijfskosten.

Moet je nog op vakantie gaan?

  • Dan zijn deze kosten niet verzekerd. 

 

Ik moet door de natuurramp langer dan gepland blijven in het vakantiegebied waar de natuurramp heeft plaatsgevonden. Blijft mijn reisverzekering geldig?

Ja, je reisverzekering blijft tijdens die periode gewoon geldig. Je bent verzekerd. Heb je een kortlopende reisverzekering? Dan hoef je voor deze extra dagen geen extra premie te betalen.

Mijn reis naar het getroffen land of de plaats is geannuleerd. Krijg ik nu de premie terug van mijn reisverzekering?
  • Ja, als je een De Friesland Kortlopende Reisverzekering hebt afgesloten, dan krijg je de betaalde premie terug. 
  • Dit geldt niet als je een De Friesland Doorlopende Reisverzekering hebt. 

 

 

Ik heb zelf een complete reis samengesteld, waarbij een deel van de reis door het getroffen gebied gaat. Is het verzekerd als ik de reis annuleer?

Ja, dit is verzekerd als:

  • de reis niet gemaakt kan worden én 
  • de verhuurder en/of reisorganisatie deze kosten niet vergoedt
  • je de module annulering hebt afgesloten

Heb je een De Friesland Kortlopende Annuleringsverzekering?

Dan moet je de dekking Samengestelde reis afgesloten hebben.

Heb je een vraag?

058 291 38 38

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of chat met ons via De Friesland App:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Klantwaardering op Independer