Oorlog, onrust of geweld op je reisbestemming?

Is er op je vakantiebestemming oorlog, onrust of geweld? Dan is het begrijpelijk dat je vragen hebt over je reis- en annuleringsverzekering. Graag helpen we je met je vragen.

Reisadvies Ministerie van Buitenlandse Zaken

Volg de ontwikkelingen via het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de media. Ben je ter plaatse? Dan adviseren we de instructies van lokale autoriteiten op te volgen.

Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vind je de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in je vakantiegebied. Je kunt ook bellen via +31 247 247 247. Houd contact met de vervoersmaatschappij of touroperator en volg het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Geldt voor je bestemming een aangepast reisadvies?

Neem dan altijd contact op met de organisatie waar de reis en/of ticket is geboekt. Bij een ontradend reisadvies (code rood of oranje) zal de reis doorgaans niet (kunnen) worden uitgevoerd. Je kunt dan in overleg met de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij de boeking omzetten of je krijgt je geld terug.

Calamiteitenfonds

In sommige gevallen betaalt het Calamiteitenfonds de extra kosten die ontstaan doordat een reis wordt aangepast. Als de reis moet worden afgebroken, zorgt het fonds voor een vergoeding voor de niet genoten reisdagen. Bekijk de website van het Calamiteitenfonds voor de voorwaarden en meest actuele informatie.

Een onverwachte gebeurtenis en de annuleringsverzekering

Onze annuleringsverzekering biedt dekking voor een gebeurtenis die bij het afsluiten van de verzekering/dekking en/of het boeken van de reis nog niet bekend was (dat noemen wij een onverwachte gebeurtenis). Door deze gebeurtenis kan je reis niet doorgaan of je moet je vakantie in de tussentijd afbreken. Je krijgt de reissom dan helemaal of voor een deel terug. Voorbeelden van onverwachte gebeurtenissen zijn:

  • ziekte     
  • het overlijden van een naaste
  • een verbroken relatie
  • een natuurramp op de vakantielocatie

Veelgestelde vragen

Ik wil mijn vakantie naar het gebied waar zich nu een (dreigende) situatie van oorlog, onrust en/of geweld voordoet, annuleren of afbreken. Is dit verzekerd?

Dit is verzekerd als je een kort- of doorlopende annuleringsverzekering hebt met de dekking Extra Annuleringsreden.

Is je reis over een paar weken of maanden?

Je krijgt de annuleringskosten vergoed als blijkt dat de calamiteit maximaal 14 dagen voor of op de geplande vertrekdatum nog steeds bestaat.
Tip: bekijk altijd eerst de website van je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Zij kunnen je helpen.

Wordt de reis uiteindelijk geannuleerd?

En is je geen alternatieve reis aangeboden of heb je geen vergoeding ontvangen van je reisbureau? Dan kun je eenvoudig je schade melden. Je hebt dan de documenten nodig waaruit blijkt dat je geen alternatief of vergoeding voor je reis hebt gekregen.

Mijn reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij annuleert mijn reis niet. Zijn annuleringskosten verzekerd als ik zelf de vakantie afzeg?

Dit is verzekerd als je een kort- of doorlopende annuleringsverzekering hebt met de dekking Extra Annuleringsreden.

Tip: bekijk altijd eerst de website van je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Zij kunnen je helpen.

Wordt de reis uiteindelijk geannuleerd?

En is je geen alternatieve reis aangeboden of heb je geen vergoeding ontvangen van je reisbureau? Dan kun je eenvoudig je schade melden . Je hebt dan de documenten nodig waaruit blijkt dat je geen alternatief of vergoeding voor je reis hebt gekregen.

Ik ben van plan om op vakantie te gaan naar het vakantiegebied waar zich een (dreigende) situatie van oorlog, onrust en/of geweld voordoet. De reisorganisatie/luchtvaartmaatschappij waar ik heb geboekt voert de reis/vlucht gewoon uit maar ik wil zelf mijn vakantie afzeggen. Vallen de annuleringskosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?

Als je de aanvullende dekking Extra Annuleringsredenen hebt afgesloten, dan zijn deze annuleringskosten verzekerd.

Ik wil wegens een (dreigende) situatie van onrust en/of geweld op mijn reisbestemming, mijn vakantie afbreken. Worden de niet genoten vakantiedagen vergoed?

De reisorganisatie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de gehele reis. Neem dus eerst contact op met je reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

Heb je jouw reis zelf samengesteld en besluit je de vakantie af te breken? Én heb je de aanvullende dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan worden de niet genoten dagen vergoed onder je annuleringsverzekering.

Ik heb een accommodatie gereserveerd die er niet meer is. Is dit verzekerd?

Deze situatie is verzekerd op je annuleringsverzekering.
Tip: bekijk altijd eerst de website van je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Zij kunnen je helpen.

Wordt de reis uiteindelijk geannuleerd?

En is je geen alternatieve reis aangeboden of heb je geen vergoeding ontvangen van je reisbureau? Dan kun je eenvoudig je schade melden . Je hebt dan de documenten nodig waaruit blijkt dat je geen alternatief of vergoeding voor je reis hebt gekregen.

Mijn geboekte reis kan niet doorgaan. Er is een alternatieve reis/accommodatie aangeboden tegen extra kosten. Ben ik hiervoor verzekerd?

Ja, dit is verzekerd op je annuleringsverzekering als je daardoor een volledige annulering kunt voorkomen. De vergoeding voor de extra kosten is nooit hoger dan het bedrag op de originele boekingsnota. En we vergoeden nooit meer dan de daadwerkelijke annuleringskosten.

Tip: bekijk altijd eerst de website van je reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Zij kunnen je helpen.

Wordt de reis uiteindelijk geannuleerd?

En is je geen alternatieve reis aangeboden of heb je geen vergoeding ontvangen van je reisbureau? Dan kun je eenvoudig je schade melden . Je hebt dan de documenten nodig waaruit blijkt dat je geen alternatief of vergoeding voor je reis hebt gekregen.

Ik moet door een (dreigende) situatie van onrust en/of geweld langer dan gepland op mijn reisbestemming blijven. Blijft mijn reisverzekering geldig?

Ja, je reisverzekering blijft tijdens die periode gewoon geldig. Je bent verzekerd.

Ik ben op doorreis naar mijn vakantiebestemming/naar huis en moet door het getroffen gebied met mijn eigen vervoer. Nu kan ik niet verder en moet daardoor extra kosten maken. Welke kosten kan ik claimen?

Op basis van je reisverzekering heb je recht op vergoeding van extra vervoer- en verblijfskosten en voor telefoonkosten.

  • De vergoeding voor verblijfskosten is maximaal € 75,- per persoon per dag. 
  • De maximum vergoeding voor telefoonkosten voor gesprekken met anderen (anders dan de De Friesland Alarmcentrale) is maximaal € 250,-.
Ik kan niet meer in mijn accommodatie door een (dreigende) situatie van onrust en/of geweld. Krijg ik via mijn reisverzekering een vergoeding voor een vervangend verblijf?

Ja, als je al op vakantie was in het getroffen gebied, kun je een vergoeding krijgen voor de kosten voor een vervangend verblijf.

De maximale vergoeding is gelijk aan de vergoeding voor de extra verblijfskosten.

Moet je nog op vakantie gaan?

Dan zijn deze kosten niet verzekerd.

Ik heb een kortlopende reisverzekering. Door onrust op mijn vakantiebestemming moet ik langer blijven. Ben ik dan nog verzekerd?

Ja, je reisverzekering blijft tijdens die periode gewoon geldig. Je bent verzekerd.

Mijn reis naar het land of de plaats waar een (dreigende) situatie van onrust en/of geweld plaatsvindt, is geannuleerd. Krijg ik nu de premie terug van mijn reisverzekering?

Ja, de premie voor je kortlopende reisverzekering krijg je terug. Dit geldt niet voor een doorlopende reisverzekering.

Ik heb een reis samengesteld waarbij ik ook naar het land of de plaats ga, waar (mogelijk) ongeregeldheden zijn. Daarom wil ik direct doorgaan naar mijn volgende bestemming of langer op de huidige bestemming blijven. Heb ik recht op een vergoeding op basis van deze verzekering?

Ja, wanneer je nog niet vertrokken bent, kun je de volledige reis annuleren. Wanneer je jouw reis aanpast waardoor volledige annulering van de reis wordt voorkomen, dan kun je deze kosten ook claimen.

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Klantwaardering op Independer