Omzetplafond

Met gecontracteerde zorgverleners spreken wij ieder jaar samen af hoeveel geld zij krijgen om zorg te verlenen. Dit noemen wij een omzetplafond of budgetplafond. Er is dan maar beperkt toegang.

En soms is het geld dus op. De zorgverlener vertelt je dan misschien dat hij je dit kalenderjaar niet kan behandelen. Wij gaan dan altijd eerst met de zorgverlener in gesprek om gezamenlijk een oplossing te vinden.

Lukt dit niet? Dan kun je contact opnemen met onze wachtlijstbemiddeling. Samen met jou zoeken wij dan naar een passende oplossing. Gelukkig kopen wij binnen je regio voldoende zorg in. Zo blijft de zorg voor iedereen betaalbaar en toegankelijk.

Omzetplafond zorgverlener in Zorgzoeker

In Zorgzoeker zie je welke zorgverleners een omzetplafond hebben en waar mogelijk sprake is van beperkte toegang. Je ziet dit als je met de muis over het vinkje bij contractering beweegt.

Ga naar Zorgzoeker 

Meer informatie

Voor meer informatie over dit onderwerp kun je terecht op de website van Zilveren Kruis. 

Bekijk de informatie op zilverenkruis.nl

Veelgestelde vragen

Heeft het bereiken van het omzetplafond gevolgen voor mij?
Wanneer een (bijna) bereikt omzetplafond leidt tot een patiëntenstop, kan dit gevolgen voor je hebben. De zorgverlener kan gedurende het lopende jaar geen nieuwe patiënten voor planbare zorg met een verzekering van De Friesland meer behandelen. Dit geldt niet voor patiënten die:

  • al een lopende behandeling hebben bij de betreffende zorgverlener;
  • met spoed zorg nodig hebben (acute zorg) in een ziekenhuis of Zelfstandig Behandelcentrum. Heb je met spoed geestelijke gezondheidszorg nodig? Dan kun je altijd terecht bij de regionale ggz-crisisdienst;
  • geboortezorg nodig hebben in een ziekenhuis;
  • bij wijkverpleging en eerstelijns verblijf die een indicatie hebben voor palliatief terminale zorg (door een arts).

Val je niet onder een van de bovenstaande groepen?

Onze wachtlijstbemiddeling helpt je met het vinden van een plek bij een andere zorgverlener waar je de zorg krijgt die jij nodig hebt.

Lees meer over wachtlijstbemiddeling

Heb je een vraag?

(058) 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of chat met ons via De Friesland App:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Klantwaardering op Independer