Second opinion

Sta je voor een belangrijke medische beslissing of twijfel je aan de diagnose en wil je graag de mening van bijvoorbeeld een andere medisch specialist, tandarts of orthodontist? Dan kun je een second opinion aanvragen.

Wat is een second opinion?

Bij een second opinion geeft een andere deskundige dan je behandelaar zijn of haar mening over jouw diagnose of behandeling.

Hoe vraag je een second opinion aan?

  1. Neem contact op met je behandelaar.

    Bespreek de mogelijkheden voor een verwijzing met je behandelaar.

  2. Kies een andere behandelaar.

    Je kunt na verwijzing van je huidige behandelaar een second opinion vragen aan een tweede onafhankelijke behandelaar met hetzelfde specialisme.

  3. Vraag je dossier op bij je behandelaar.

    Bij een second opinion worden er geen nieuwe onderzoeken uitgevoerd. De behandelaar die de second opinion verricht maakt hiervoor gebruik van de informatie die aanwezig is in je medisch dossier.

  4. Bespreek het advies.

    Je keert vervolgens met de second opinion terug naar de oorspronkelijke behandelaar, die de regie over de behandeling houdt. Degene die een second opinion geeft, neemt de behandeling dus niet over. Daarom is het belangrijk dat je met je eigen behandelaar bespreekt dat je een second opinion wilt vragen.

Vergoeding

Wil je weten wat er binnen je zorgverzekering vergoed wordt? 

Bekijk de vergoeding en voorwaarden

Heb je vragen?

Bel voor informatie en persoonlijk advies over een second opinion op maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur met De Friesland via (058) 291 31 31.

Heb je een vraag?

(058) 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of neem contact op via:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Independer score 8.2 Klantwaardering op Independer