Tijdigheid en bereikbaarheid van zorg
Afspraken met gecontracteerde zorgverleners
Wij maken afspraken met de door ons gecontracteerde zorgverleners over de toegang en bereikbaarheid van zorg. Wij geven per zorgsoort kort aan wat voor afspraken dat zijn. En wat je van onze gecontracteerde zorgverleners kunt verwachten.
Treeknormen
Apothekers
Je kunt 7 dagen per week, 24 uur per dag terecht bij een apotheek.
Tijdens de avond, nacht en in het weekend is farmaceutische spoedzorg voor jou via een (dienst)apotheek beschikbaar. Je krijgt de geneesmiddelen binnen 24 uur. Of eerder als dit voor de behandeling nodig is.
Streefnorm en maximale wachttijd voor niet-(sub)acute zorg (de wettelijke treeknorm) is voor de apotheek: 1 werkdag.
Fysio- en oefentherapie en overige paramedici
Binnen 5 werkdagen kun je terecht bij een fysiotherapeut en/of oefentherapeut of overige paramedici. Een therapeut of andere paramedicus is bereikbaar binnen 30 kilometer.
Streefnorm en maximale wachttijd voor niet-(sub)acute zorg (de treeknorm) bedraagt voor de fysio- en oefentherapeut en overige paramedici: 1 week.
GGZ / Crisiszorg
Bij nood is psychiatrische crisis zorg direct beschikbaar. Hiervoor zijn in heel Nederland afspraken met een aantal GGZ-instellingen gemaakt. Deze instellingen verzorgen een 7 x 24 uurs-crisisdienst, die hulp biedt aan jeugdigen en volwassenen in acute psychische of psychiatrische nood.
Je kunt niet rechtstreeks contact opnemen met een instelling die de crisiszorg levert. Over het algemeen vinden beoordelingen door de crisisdienst plaats op verzoek van de huisarts, meldkamer of politie. Meld je in geval van een psychiatrische crisis dus bij je huisarts. Ben je al in behandeling in de geestelijke gezondheidszorg dan kun je bij je behandelaar vragen welke afspraken er voor je gelden in het geval van een psychiatrische crisis.
Bij de crisisdienst staan hulpverleners 24 uur per dag, 7 dagen in de week paraat om eerste hulp te bieden aan mensen met acute problemen variërend van ernstige psychosociale problematiek tot zeer ernstige psychopathologie, al dan niet in combinatie met verslavingsproblematiek. De hulpverleners van de crisisdienst zullen in principe cliënten zoveel mogelijk op locatie zien. Uitgangspunt van de crisisdienst is dat de patiënt in (dreigende) crisis direct een beoordeling krijgt zodat het voor de cliënt zelf, de verwijzer en de eventueel naastbetrokkenen snel duidelijk is wat er aan de hand is en welke zorg kan worden georganiseerd.
De behandelingen worden verleend binnen de termijnen zoals vastgelegd in de landelijk overeengekomen Treeknormen. Voor Geestelijke Gezondheidszorg hebben wij met zorgaanbieders afspraken gemaakt over de wacht- en toegangstijden. Deze komen overeen met de zogenoemde ‘Treeknormen’. Dit zijn de normen die zorgverzekeraars en zorgaanbieders samen zijn overeengekomen als aanvaardbare wachttijden voor niet acute zorg.
GGZ | Omschrijving | Treeknormen |
---|---|---|
Aanmeldwachttijd | De tijd tussen het moment dat je belt en de dag dat je daadwerkelijk terecht kunt | 4 weken |
Behandelings-wachttijd tot aan diagnose I | Het aantal weken tussen het eerste contact met je zorgaanbieder en de diagnose | 4 weken |
Behandelings-wachttijd tot aan behandeling II | Het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de behandeling – niet in een kliniek | 6 weken |
Behandeling I+II | Behandelingswachttijd totaal, dus vanaf eerste contact tot behandeling | 10 weken |
Behandelings-wachttijd tot aan behandeling II | Het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de behandeling – in een kliniek | 7 weken |
Huisartsenzorg
Je kunt 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep doen op huisartsenzorg.
Tijdens de avond, nacht en in het weekend kun je via je eigen huisarts horen waar je terecht kunt om huisartsenzorg te ontvangen. In geval van spoed krijg je binnen 30 seconden een medisch deskundig persoon aan de telefoon.
Streefnormen en maximale wachttijden voor niet-(sub)acute zorg (de treeknorm) is voor de huisartsenzorg: 3 werkdagen, waarbij geldt dat 80% van de consulten binnen 2 werkdagen moet plaatsvinden.
Hulpmiddelen
Soort behandeling | Afspraak |
---|---|
Anti decubitusmateriaal | 24 uur per dag Spoed: 4-6 uur |
Apparatuur voor positieve uitademingsdruk | gedurende 8 uren in de periode van 8.00 -20.00 uur en heeft indien noodzakelijk beschikking over een spoedlijn |
Diabeteshulpmiddelen | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |
Diabetespomp | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |
Incontinentiehulpmiddelen | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |
Infuustherapie | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 4 uur |
Kinderhulpmiddelen | 24 uur per dag Spoed: 4-6 uur |
Mobiliteitshulpmiddelen | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |
MRA | gedurende 8 uren in de periode van 8.00 -20.00 uur en heeft indien noodzakelijk beschikking over een spoedlijn |
Personenalarmering | 24/7 bemande alarmcentrale |
Slaapapneu | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: binnen 24 uur |
Slaappositietrainer | gedurende 8 uren in de periode van 8.00 -20.00 uur en heeft indien noodzakelijk beschikking over een spoedlijn |
Slijmuitzuig apparatuur | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 4 uur |
Sondevoeding en -therapie | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 4 uur |
Stomahulpmiddelen | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |
Tracheostoma | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |
Verbandhulpmiddelen | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |
Vernevelapparatuur | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 4 uur |
Verpleegbedden en toebehoren | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 6 uur |
Zuurstof | 24 uur per dag, 7 dagen per week. Spoed: 4 uur |
Verloskunde en kraamzorg
Je kunt 7 dagen in de week, 24 uur per dag een beroep doen op verloskundige zorg. Bij je verloskundige kun je terecht voor informatie over de bereikbaarheid 's avonds, 's nachts en in het weekend.
Als een kraamverzorgende assisteert bij de bevalling, zorgt de verloskundige ervoor dat de kraamverzorgende op tijd een signaal krijgt. De kraamzorgaanbieder zorgt dat de kraamverzorgende voor ondersteuning op het opgegeven adres aanwezig is.
Kraamzorgorganisaties leveren kraamzorg aan elke verzekerde die woont in hun werkgebied en zich voor de 5e maand van de zwangerschap aanmeldt.
Ook tijdens vakanties en feestdagen kunt u kraamzorg gebruiken. Daarnaast zijn kraamzorgorganisaties 24 uur per dag telefonisch bereikbaar voor vragen en advies.
Via Zorgzoeker zie je met welke verloskundigen en kraamcentra in je woonplaats wij afspraken hebben gemaakt.
Wacht- en toegangstijden ziekenhuiszorg
Je kunt voor medisch specialistische zorg terecht bij jou in de buurt, nadat je bent verwezen door bijvoorbeeld je huisarts. We hebben met zorgaanbieders afspraken gemaakt over de maximale wacht- en toegangstijden. Deze afspraken volgen de treeknormen.
Zorgaanbieders moeten zich aan deze afspraken houden. Afwijken van de afspraken is alleen mogelijk bij zeer uitzonderlijke gevallen, zoals landelijke tekorten aan medisch personeel of overmachtsituaties.
Als een zorgaanbieder je niet op tijd kan behandelen, dan zal deze je wijzen op de Wachtlijstbemiddeling van De Friesland. Je mag ook altijd zelf contact met ons opnemen voor wachtlijstbemiddeling via het online aanvraagformulier voor wachtlijstbemiddeling of via telefoonnummer (058) 291 33 00.
Voor spoedzorg, kun je terecht bij de huisarts en in de avond, nacht en het weekend bij de Dokterswacht. Die kan dan als het nodig is je doorverwijzen naar het ziekenhuis. Als je niet eerst langs de huisarts kunt, dan kun je 7 dagen in de week, 24 uur per dag een beroep doen op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis.
De treeknormen zijn als volgt:
Soort behandeling | Maximale wachttijden |
---|---|
Toegangstijd voor ziekenhuiszorg | 4 weken (80% binnen 3 weken) |
Wachttijd voor diagnostiek en indicatiestelling | 4 weken (80% binnen 3 weken) |
Wachttijd tot poliklinische behandeling (dagopname) | 6 weken (80% binnen 4 weken) |
Wachttijd tot klinische behandeling (kliniek) | 7 weken (80% binnen 5 weken) |
Wijkverpleging (thuiszorg)
Je kunt 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep doen op wijkverpleegkundige zorg, als je hiervoor een indicatie hebt. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij jou in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreek je welke zorg je wanneer nodig hebt. Deze afspraken worden vastgelegd in je zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat je op de afgesproken tijden zorg ontvangt.
Ook is de wijkverpleegkundige 24 uur per dag bereikbaar in het geval je plotseling extra zorg nodig hebt.
Voor wijkverpleging hebben wij met zorgaanbieders afspraken gemaakt over de maximale wachttijden. Deze afspraken zijn gelijk aan de treeknormen. Afwijken van de afspraken is alleen mogelijk bij zeer uitzonderlijke gevallen, zoals landelijke tekorten aan personeel of overmacht situaties.
De treeknormen zijn:
- Acute situaties: je kunt direct terecht.
- Thuiszorg: je kunt binnen 6 weken terecht.