Basisschoolkinderen enthousiast over voedingslessen
Cruesli
‘Zit deze wel of niet in de Schijf van Vijf?’ Mascha houdt een komkommer omhoog. De kinderen uit groep 6, die vandaag Dat Smaakt Naar Meer-les krijgen, knikken zelfverzekerd: dit weten ze zeker! Maar dan tovert Mascha een pak cruesli tevoorschijn: hoe zit het daarmee? Bij de kinderen slaat de twijfel toe. Wat volgt is een leuk gesprek over hoe je kunt ontdekken of iets wel of niet goed voor je is – door de ingrediëntenlijst te lezen bijvoorbeeld – en hoe je kunt omgaan met producten die niet in de Schijf van Vijf zitten.
Dat Smaakt Naar Meer
Het is zomaar een moment uit een les van Mascha Perquin, eigenaresse van foodtruck en kookstudio Mama Mascha. Sinds een aantal jaar geeft ze Dat Smaakt Naar Meer-lessen op basisscholen: voedingslessen waarin kinderen op een objectieve, laagdrempelige en vooral leuke manier kennismaken met de verschillende aspecten van voeding. ‘Niet ieder kind leert thuis wat goede voeding is, of waar ons eten vandaan komt, terwijl dat heel belangrijk is voor het aanleren van gezonde eetgewoonten’, legt Mascha uit. ‘In deze voedingslessen komt die basiskennis aan bod en maken we kinderen enthousiast over goed eten.’
Wetenschappelijk onderbouwde en objectieve lessen
Met steun van De Friesland, Hogeschool Van Hall Larenstein, de Provincie Fryslân, de gemeente Súdwest-Fryslân en Jumbo Kooistra stelde Mascha haar voedingslessen samen. Daarbij maakte ze gebruik van een door de Wageningen Universiteit ontwikkeld lespakket. ‘Ik vind het belangrijk dat de inhoud van de lessen wetenschappelijk onderzocht en objectief is. Het lespakket van de Wageningen Universiteit wordt bovendien ondersteund door het Voedingscentrum en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.’
Geen goed of fout
Zo ontstond Dat Smaakt Naar Meer: een serie van negen theorielessen en drie praktijklessen, die verspreid over drie schooljaren aan kinderen van de bovenbouw worden gegeven. Daarnaast zijn er twee lessen voor ouders, waarin zij niet alleen hun vragen over smaaklessen kunnen stellen, maar ook – letterlijk – kunnen proeven aan de lessen die hun zoon of dochter gaat krijgen. ‘Wat ik altijd benadruk is dat ik niet kom vertellen wat goed of fout is. Je zult mij niet horen zeggen dat je geen snoep meer mag eten, of alleen nog maar biologische producten moet kopen. Ik bied informatie, vertel bijvoorbeeld de voor- en nadelen, en laat de kinderen op basis daarvan hun eigen mening vormen.’
De inhoud van de lessen is wetenschappelijk onderzocht en objectief
Kliekjes eten
Er zijn lessen over thema’s als gezond eten, over certificaten als biologisch en fair trade, de energiebalans en voedselverspilling. ‘Tijdens de les over voedselverspilling denken we samen na over manieren waarop je kunt voorkomen dat je eten moet weggooien. De kinderen komen met harstikke goede oplossingen, zoals alle kliekjes invriezen en dan een dag alleen maar kliekjes eten. In de les over gezond eten komt de Schijf van Vijf aan bod. Ik vraag dan bijvoorbeeld: welke producten die op de Schijf van Vijf staan, vind je lekker? Zo leren ze dat lekker en gezond heel goed samen kunnen gaan.’
Volop proeven
En natuurlijk wordt er volop geproefd. Van schijfjes citroen – ‘De hele klas gillen natuurlijk’ – of dubbelzoute dropjes tot komkommers. ‘Dan neem ik een biologische en een regulier geteelde komkommer mee, en vraag ik de kinderen of ze het verschil kunnen proeven.’ Mascha probeert alle kinderen te motiveren om mee te doen met proeven. ‘Sommigen vinden dat best spannend, maar de meesten doen het uiteindelijk toch! En: soms komt een kind erachter dat hij eigenlijk meer lust dan hij dacht. Dat is ontzettend leuk om te zien.’
Gezonde high tea
De laatste Dat Smaakt Naar Meer-les van het jaar is altijd een praktijkles. ‘Dat is natuurlijk één groot feest.’ In het eerste jaar maken de scholieren zelf hun lunch klaar met brood, wraps, beleg en natuurlijk lekker veel rauwkost. Het tweede jaar maken ze zelf hartige muffins en gezonde spreads voor op brood. Voor de derde en laatste praktijkles komt de Mama Mascha-foodtruck op school en gaan de kinderen aan de slag met een gezonde high tea. ‘Alle ouders zijn dan uitgenodigd om het zelfgemaakte lekkers samen met de kinderen te komen opeten.’
Leuk en leerzaam
Omdat de totale lessenserie begint én eindigt met een kennisquiz en enquête, weet Mascha dat de kinderen relatief veel van de informatie onthouden. Ook blijkt uit die onderzoekjes dat de scholieren veel plezier aan de lessen beleven. ‘Leuk en leerzaam tegelijk, beter kan niet!’ Zelf heeft ze ook veel plezier aan Dat Smaakt Naar Meer: ‘Het is gewoon heel mooi om samen met kinderen over eten te praten. Om ze enthousiast te maken voor lekker en gezond eten. En om ze basiskennis over voeding te geven. Daar hebben ze hun hele leven profijt van.’