Martijn zit vast in de zorg – en hij is niet de enige

Artikel
01-03-2024
2 min
Martijn woont in een revalidatiecentrum. Zijn revalidatietraject is allang afgelopen. Toch gaat hij niet naar huis. Anders gezegd: hij kán niet naar huis. Zijn woning bevindt zich op de eerste verdieping. Een lift is er niet. Dus nu Martijn in een rolstoel zit, is die trap naar de eerste etage een onneembare horde geworden. En omdat er niemand in zijn omgeving is die hem kan helpen, heeft Martijn geen andere keuze dan in het revalidatiecentrum te blijven. Ik ben blij dat zorgverleners en andere betrokkenen voor deze situaties contact opnemen met het Domeinoverstijgend Loket.
Carina van der Hoek medewerker bij het Domeinoverstijgend Loket

Zoeken naar een oplossing

De situatie van Martijn is niet uniek. Steeds vaker krijg ik telefoontjes over patiënten zoals hij. Patiënten die geen zorg meer nodig hebben, maar nergens naartoe kunnen. Omdat ze hun huis niet in kunnen komen. Omdat er thuis niemand is die kan helpen bij de dagelijkse dingen, zoals eten klaarmaken. Of omdat ze simpelweg geen vaste woon- of verblijfplaats hebben. Als ik zo’n belletje krijg, doe ik er alles aan om een oplossing te vinden.

Wie doet wat?

Helaas lukt het niet altijd om mensen in dit soort situaties te helpen. Ik zal proberen uit te leggen hoe dat komt. Niemand lijkt de volledige verantwoordelijkheid op zich te willen nemen voor dit ‘woonprobleem’. Ga maar na: is de patiënt zelf verantwoordelijk, omdat die moet zorgen voor een geschikt onderkomen? Is het de zorginstelling, die voor zijn patiënt moet zorgen? De gemeente, die zijn burgers moet ondersteunen? Of is het de zorgverzekeraar, die de juiste zorg moet regelen?

Het is belangrijk dat we dit probleem sámen aanpakken, zodat we als Domeinoverstijgend Loket onze toegevoegde waarde laten zien.

Samen aanpakken

Des te belangrijker dat we dit probleem sámen aanpakken. Hierin kunnen we als Domeinoverstijgend Loket echt onze toegevoegde waarde laten zien. Ook om een goed beeld te krijgen van hoe vaak situaties als die van Martijn voorkomen. Zo kunnen we ons hard maken voor een blijvende verandering. Want niemand zou onnodig in een zorginstelling moeten verblijven. In een huiselijke omgeving voelen mensen zich doorgaans veel beter. En de bedden in zorginstellingen, die zouden toch allemaal gebruikt moeten kunnen worden voor mensen die daadwerkelijk zorg nodig hebben?

Met elkaar in gesprek blijven

Als we vanuit het Domeinoverstijgend Loket tot een oplossing willen komen, moeten we nóg meer en beter samenwerken. Pas dan kunnen we een passende en blijvende oplossing vinden voor mensen zoals Martijn. Medewerkers van gemeenten en welzijnsorganisaties, zorgverleners, mantelzorgers of wat je ‘rol’ ook is: laten we hierover met elkaar in gesprek blijven.

Carina

Gerelateerde artikelen

Zorg consultant Carina staat in het centrum van Leeuwarden
Artikel
3 minuten

Jouw gids door het zorglandschap

Het Loket helpt mensen die tussen wal en schip dreigen te vallen. Als de zorg of ondersteuning die zij nodig hebben, nét buiten alle potjes valt en ze overal ‘nee’ te horen krijgen.
Mevrouw Jongsma aan de keukentafel met een daisyspeler
Artikel
3 minuten

Mevrouw Jongsma’s ervaring met Domeinoverstijgend Loket

Het Domeinoverstijgend Loket biedt hulp bij ingewikkelde zorgvragen.
Appie Kamminga op het gras van de golfbaan
Artikel
1 minuten

Appie zijn ervaring met wachtlijstbemiddeling

Appie heeft Wachtlijstbemiddeling van De Friesland ingezet en kon daardoor sneller behandeld worden aan zijn klachten.

Heb je een vraag?

058 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of chat met ons via De Friesland App:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Klantwaardering op Independer