Jack (3) goed geholpen door Domeinoverstijgend Loket

Wat voor veel kinderen gewoon is, werkt voor Jack Huisman (3) uit Heeg vaak net even anders. Dit vraagt om creatieve oplossingen. Bij De Friesland helpen we daar graag bij. Via ons Domeinoverstijgend Loket (DOL) regelden wij een speciale stoel én een speciaal bedje. En die maken voor Jack én z’n ouders een wereld van verschil.
Jack is heel trots op zijn nieuwe stoel

Marrit Huisman

Bewegen is lastig

Dat haar zoontje zich anders ontwikkelt dan een gemiddeld kind, was voor Marrit Huisman al vroeg duidelijk. ‘Jack is razend slim. Voor z’n eerste verjaardag kon hij het hele alfabet al in het Engels opzeggen.’ Maar Jack heeft ook zo z’n uitdagingen. ‘Hij raakt snel overprikkelt en kan dan enorm boos worden. En bewegen is lastig omdat hij moeite heeft met zijn balans en zijn spieren.’

Hele zoektocht

Marrit heeft zelf autisme en ze herkent de symptomen. ‘We hebben Jack daarom laten testen.’ De uitkomst is geen verrassing. Ook Jack heeft een autistische stoornis. Marrit: ‘En dan kom je als ouders in de medische molen terecht. Fysiotherapeut, kinderarts, osteopaat: er gaat een wereld voor je open. Maar, welke mogelijkheden er zijn en waar je recht op hebt, is een hele zoektocht.’

Extra ondersteuning

Sowieso kan Jack wat extra ondersteuning gebruiken. Marrit: ‘Thuis hebben wij bijvoorbeeld een triptrap-stoel. Maar die is voor Jack niet geschikt. Hij valt er continu vanaf en heeft hierdoor vaak ongelukjes. Dit zorgt ervoor dat hij soms nauwelijks eet.’ Even rustig aan tafel zitten is er voor Marrit en haar man Syp niet bij. ‘We kunnen Jack geen moment uit het oog verliezen.’

Trippelstoel

Bij toeval ontdekt Marrit een stoel waar Jack wél lekker in zit. De fysiotherapeut van Jack heeft namelijk een trippelstoel: speciaal voor cliënten die niet lang kunnen staan. ‘Elke keer als Jack op die stoel ging zitten, werd hij rustig. Dit kon weleens de oplossing zijn, zeiden we tegen elkaar. Maar, hoe regel je dit en wordt zo’n stoel wel vergoed? Ik kwam er zelf niet uit en dacht: ik bel met De Friesland.’

Hier ging mijn DOL-hart meteen sneller van kloppen

Bianca de Smit

Bijzondere zorgvraag

Zo komt Marrit in contact met Bianca de Smit van het Domeinoverstijgend Loket. ‘Geen alledaagse vraag, een mooie uitdaging dus. Daar ging mijn DOL-hart meteen sneller van kloppen. Ik heb met mijn collega’s overlegd en uitgezocht om wat voor stoel het ging. Daarna belde ik met Kersten Hulpmiddelen – een leverancier die door ons is gecontracteerd.’

Medische motivatie

Marrit krijgt nog diezelfde dag goed nieuws van Bianca. ‘Als wij een medische motivatie stuurden, mochten we bij Kersten kijken of zo’n stoel iets voor Jack zou zijn. Ik heb meteen de fysiotherapeut ingeschakeld, die regelde de motivatie. Daarna belden we met Kersten. Ook fijn is dat we meteen werden uitgenodigd om langs te komen in Leeuwarden.’

Speciale stoel uitproberen

Een week later staan Marrit, haar moeder en Jack in Leeuwarden. Willem van der Ploeg van Kersten Hulpmiddelen helpt hen. ‘Ik heb uitgebreid de tijd genomen om Jack te observeren. Het was duidelijk dat die stoel echt iets voor hem was. Zodra Jack erop ging zitten, zag je dat hij rust kreeg. Maar, ik had nog een vraag voor de moeder: hoe gaat het met het slapen van Jack?’

Tentbedje voor Jack

Marrit vertelt dat de nachten onrustig zijn. ‘We moeten er soms wel vier keer uit om bij Jack te kijken.’ Dat brengt Willem op een idee: een tentbedje. ‘Dit biedt kinderen een prikkelarme slaapomgeving. Omdat het bedje dichtgeritst kan worden is er geen valgevaar. Het geeft een kind rust, maar de ouders ook. We hebben Jack in zo’n bedje gelegd om even te testen. Hij wilde er niet meer uit.’

Meedenken over oplossingen

Dankzij het advies van Willem krijgt Jack naast zijn trippelstoel een tentbed. En omdat dit binnen de indicatie valt, worden beide vergoed. Willem. ‘Wanneer een kind zoals Jack extra hulp en ondersteuning nodig heeft, komt er veel op de ouders af. Maar wat er qua hulpmiddelen mogelijk is, is vaak onbekend. Wij denken daarom graag mee over oplossingen voor nu én later.’

Trots op stoel

Door de komst van de trippelstoel is er veel veranderd. Marrit: ‘Jack heeft sindsdien geen ongelukjes meer gehad. En het eten gaat hierdoor veel beter. Voor ons is het een stuk relaxter aan tafel.’ Ook een aardigheid: Jack kan de stoel naar de tv rijden en er daarna zelf opklimmen. ‘Dat geeft hem een stukje vrijheid. Jack is harstikke trots op zijn stoel.’

Goed geholpen door De Friesland

Het tentbedje doet eveneens z’n werk. Marrit: ‘De nachten zijn nu een stuk rustiger. En dat is fijn voor ons allemaal. Super dat De Friesland ons zo op weg heeft geholpen.’ Dat de stoel en het bedje volledig vergoed worden, is natuurlijk mooi meegenomen. Marrit: ‘Het leven is al zo duur. Op deze manier kunnen wij Jack toch iets bieden dat zijn leven net wat gemakkelijker maakt.’

Partijen bij elkaar brengen

Bij het Domeinoverstijgend Loket zijn ze blij met deze uitkomst. Bianca: ‘De zorg is best ingewikkeld geregeld. Dit maakt het soms lastig om maatwerk te leveren. Door verschillende partijen bij elkaar te brengen, kun je tóch tot mooie oplossingen komen. Heel fijn om te horen dat wij voor Jack en zijn ouders een verschil konden maken. Daar doen wij het voor!’

Domeinoverstijgend Loket biedt hulp bij ingewikkelde zorgvragen

Soms heb je een zorgvraag waarvan je niet weet waar je terecht kunt om de juiste zorg of ondersteuning te regelen. Bijvoorbeeld zorgvragen die op het snijvlak liggen van de verschillende zorgwetten (Zvw, WMO, Jeugdzorg of Wlz) of organisaties zoals gemeenten, zorgverzekeraar of zorgkantoor. Dan is het fijn als er een plek is waar je met dit soort vragen terecht kunt. Dat kan bij het  Domeinoverstijgend Loket van De Friesland.

Gerelateerde artikelen

Zorg consultant Carina staat in het centrum van Leeuwarden
Artikel
3 minuten

Jouw gids door het zorglandschap

Het Loket helpt mensen die tussen wal en schip dreigen te vallen. Als de zorg of ondersteuning die zij nodig hebben, nét buiten alle potjes valt en ze overal ‘nee’ te horen krijgen.
Mevrouw Jongsma aan de keukentafel met een daisyspeler
Artikel
3 minuten

Mevrouw Jongsma’s ervaring met Domeinoverstijgend Loket

Het Domeinoverstijgend Loket biedt hulp bij ingewikkelde zorgvragen.
Appie Kamminga op het gras van de golfbaan
Artikel
1 minuten

Appie zijn ervaring met wachtlijstbemiddeling

Appie heeft Wachtlijstbemiddeling van De Friesland ingezet en kon daardoor sneller behandeld worden aan zijn klachten.

Heb je een vraag?

058 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of chat met ons via De Friesland App:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Klantwaardering op Independer