Met FitterUp is TIKO Kinderopvang al 3 jaar vitaal

Bij TIKO Kinderopvang is volop aandacht voor de vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Al sinds 2021 maakt de organisatie via De Friesland gebruik van vitaliteitsprogramma FitterUp. ‘We motiveren elkaar’, zegt leidinggevende Nynke Meijer.

Nynke Meijer, leidinggevende bij TIKO Kinderopvang
Op de foto: Nynke Meijer, leidinggevende bij TIKO Kinderopvang

Vitaliteitsprogramma FitterUp goed voorbeeld

Een vitale medewerker zit lekker in z’n vel en is daardoor duurzaam inzetbaar: fijn voor die persoon zelf én zijn of haar werkgever. Maar voor TIKO Kinderopvang is er nog een reden om medewerkers te helpen een gezonde leefstijl te bereiken: ‘Op onze kinderopvanglocaties is veel aandacht voor gezonde voeding en beweging. En wat goed is voor onze kinderen, is ook goed voor onze medewerkers’, zegt Nynke Meijer. Nynke werkt als leidinggevende bij TIKO Kinderopvang, dat 27 kinderopvanglocaties heeft in de Friese gemeenten Achtkarspelen, Noardeast-Fryslân en Opsterland.

Gezonde inspanningen met FitterUp

De organisatie beschikt al jaren over een gezond voedingsbeleid en beweegbeleid voor de kinderen. ‘En de pedagogisch medewerkers die op de groep staan, eten en bewegen met de kinderen mee.’ In 2021 kwam vitaliteitsprogramma FitterUp met Healthcoin daar nog bij.

Wat is FitterUp, met Healthcoin?

FitterUp met Healthcoin stimuleert medewerkers met een app om te bewegen, gezond te eten, goed te slapen en voldoende te ontspannen. Hun gezonde inspanningen leveren zogeheten Healthcoins op, waarmee ze vervolgens producten of diensten kunnen kopen. De Friesland biedt FitterUp aan op Sterk te Werk. Dit platform voor werkgevers bevat diensten die werkgevers kunnen inzetten om hun medewerkers te helpen gezond en vitaal te worden.

Vitale medewerkers

Voor TIKO was het de coronacrisis die de organisatie deed besluiten om te starten met FitterUp. ‘De collega’s mochten vanwege de coronamaatregelen niet naar hun werk, sportclubs en sportscholen waren dicht, en ook mentaal was de lockdown voor veel mensen pittig’, zegt Nynke. ‘We wilden medewerkers graag helpen om in die periode toch vitaal te blijven. Mijn collega en ik hadden al eens gehoord over FitterUp: dat leek ons ook wel wat voor TIKO! Gelukkig was onze directeur meteen enthousiast.’

Gezonde competitiedrang in FitterUp-app

De Friesland bracht TIKO in contact met FitterUp. Slechts enkele maanden later ging de kinderopvangorganisatie al van start met het programma. Medewerkers kregen een account in de FitterUp-app en konden met een startbudget aan Healthcoins een activity tracker aanschaffen. ‘Het werd eigenlijk meteen positief ontvangen’, blikt Nynke terug. ‘We zijn begonnen met een wandelchallenge. Daar deden direct best veel collega’s aan mee. Ik merkte ook dat collega’s elkaar motiveerden om deel te nemen. ‘Hoeveel stappen heb jij al gezet? Op welke plek sta jij in de ranglijst? Ik haal de koffie wel, dan heb ik er weer wat stappen bij.’ Een beetje gezonde competitiedrang was er dus al snel!’

Ik haal de koffie wel, dan heb ik er weer wat stappen bij.

Nynke Meijer, leidinggevende bij TIKO Kinderopvang

Winterslaap-challenge

Sindsdien wordt “Fitter”, zoals de app onder de TIKO-collega’s wordt genoemd, volop gebruikt. ‘We hebben al heel wat challenges gedaan. Van de Tour de France-challenge voor fanatieke fietsers tot de Winterslaap-challenge. Maar we hebben ook meegedaan aan Missie538, waarbij TIKO voor elke 10.000 stappen een bedrag doneerde aan het goede doel.’ Nynke laat weten dat collega’s ook Healthcoins kunnen verdienen door mee te doen aan sportevenementen, zoals een survivalrun, bedrijfsvoetbaltoernooi of bedrijvenvolleybal.

Het gebruik van de app stijgt nog steeds

‘We proberen steeds weer nieuwe activiteiten en uitdagingen toe te voegen en blijven de app onder de aandacht brengen. We vragen ook naar de behoeften van collega’s: wat voor challenge zouden zij graag willen doen? Over welk onderwerp willen ze meer informatie? Zo proberen we ervoor te zorgen dat FitterUp aantrekkelijk blijft. Het gebruik heeft pieken en dalen – vooral na de lancering van een nieuwe challenge zien we een toename – maar gemiddeld genomen stijgt het gebruik van de app nog steeds!’

Lekkerder in je vel

Bij TIKO hoort FitterUp er helemaal bij. ‘Collega’s vinden het vooral fijn dat het laagdrempelig en ongedwongen is. Wil je wel meedoen aan de ene challenge, maar spreekt de volgende je niet zo aan: prima!’ En: steeds meer medewerkers voelen zich fitter. ‘Ze vertellen bijvoorbeeld dat ze beter slapen nu ze dagelijks bewegen. Of dat ze lekkerder in hun vel zitten nu ze ’s avonds niet meer meteen op de bank ploffen, maar nog even een blokje om gaan.’

Aan de slag met voeding en slaap

De organisatie is dan ook niet van plan afscheid te nemen van het vitaliteitsprogramma. Sterker nog: in voortgangsgesprekken heeft het onderwerp vitaliteit inmiddels ook een vaste plek ingenomen. Daarnaast verdiepen Nynke en haar collega’s zich in aanvullend aanbod op het gebied van gezonde voeding en slaap. ‘We willen bij TIKO blijven investeren in vitaliteit en gezondheid. Daar worden we allemaal beter van.’

Diana van Leeuwen, accountmanager zakelijke markt bij De Friesland
Op de foto: Diana van Leeuwen, accountmanager zakelijke markt bij De Friesland

TIKO is een voorbeeld voor andere bedrijven

Als accountmanager spreekt Diana van Leeuwen met werkgevers over hun wensen en ambities om medewerkers vitaal te houden. ‘Een investering in de vitaliteit van je medewerkers betaalt zich altijd uit. In een lager ziekteverzuim, in loyale en werkgelukkige medewerkers, maar ook in een sterke positie op de arbeidsmarkt. TIKO begrijpt dit als geen ander.’ ‘Ik vind het geweldig om te zien hoe vitaliteit bij TIKO echt is geïntegreerd in het bedrijf en hoe er continu aandacht is voor het onderwerp. TIKO is daarmee een voorbeeld voor andere bedrijven. Echt waar!’

Ik vind het geweldig om te zien hoe vitaliteit bij TIKO echt is geïntegreerd.

Diana van Leeuwen, accountmanager zakelijke markt bij De Friesland

Masterclass duurzame inzetbaarheid

‘FitterUp met Healthcoin is één van de diensten die wij aanbieden op Sterk te Werk. Daarnaast staan er nog talloze diensten op het platform, zoals een preventief medisch onderzoek of een workshop over slaap en herstel. Ben je als organisatie nog op zoek naar wat werkt voor jou? Dan is de masterclass duurzame inzetbaarheid een mooi startpunt. Werkgevers kunnen de Sterk te Werk-diensten via De Friesland voor een aantrekkelijke prijs inkopen.’ 

Sterk te Werk: voor elk bedrijf een passend vitaliteitsprogramma

De Friesland werkt samen met werkgevers aan gezonde en vitale medewerkers. Dat doen we bijvoorbeeld met Sterk te Werk: ons aanbod van vitaliteitsprogramma’s voor bedrijven.

Wil je meer weten over Sterk te Werk?

Kijk dan op onze website bij ons Sterk te Werk aanbod. Liever persoonlijk contact? Bel met onze Ondernemersdesk via (058) 291 33 88 of via ondernemersdesk@defriesland.nl.

Gerelateerde artikelen

Arjan Dijk van Oliehoorn
Artikel
3 min

Oliehoorn wordt lekker fit

Om de gezonde leefstijl van hun medewerkers te stimuleren, koos directeur Arjan Dijk van sauzenfabrikant Oliehoorn voor FitterUp van De Friesland.
Mascha Perquin
Artikel
2 min

Vitaliteitsbeleid: bemoeizucht of betrokkenheid?

Mascha Perquin werkt al sinds 2011 samen met De Friesland aan vitaliteit op de werkvloer. In dit artikel vertelt ze wat een goed vitaliteitsbeleid volgens haar inhoudt.
Maaike Praamstra in showroom van Friesland Lease
Interview
4 min

Friesland Lease over masterclass duurzame inzetbaarheid

HR-manager Maaike van Friesland Lease vertelt over de masterclass serie duurzame inzetbaarheid van De Friesland die zij heeft gevolgd.

Heb je een vraag?

058 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of chat met ons via De Friesland App:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Klantwaardering op Independer