De reis van... Joke
Joke Ekelaar vertelt:
"Soms zit hulp bieden al in kleine dingen. Zoals zorg uit handen nemen door praktische informatie te geven. Van de week sprak ik een meneer met een gebroken enkel, hij was nog op de piste. Hij zei: nu ik toch aan het wachten ben op de hulpverlening kan ik net zo goed even de Alarmcentrale bellen. Hij had zelf al 112 gebeld, maar wist dat sommige klinieken torenhoge prijzen vragen die de zorgverzekering niet altijd vergoedt. Ik kon hem vertellen waar hij op moest letten."
We regelen het allemaal
"Deze man had zijn hoofd er goed bij, maar het gebeurt ook dat mensen in paniek zijn. Hun kind is ziek, wat nu? Ik zet dan de boel op een rijtje. Overzicht, dat helpt vaak al. Ik ben natuurlijk geen dokter, maar ik kan wel praktische aanwijzingen geven. ‘Dit klinkt zo serieus, gaat u alstublieft direct naar het ziekenhuis’ en dan geef ik ze het adres. Situaties kunnen heel complex zijn: een echtpaar op pad met de camper en de man krijgt een hersenbloeding, de vrouw heeft geen rijbewijs. Dan is er meer hulp nodig. Medische zorg, het echtpaar moet terug naar Nederland, net als de camper. Dat regelen wij allemaal.
Soms krijgen we na afloop een kaart met een bedankje of mensen zeggen direct aan de telefoon dat ze op een prettige manier geholpen zijn.
Helpen van begin tot eind
"Onze Alarmcentrale is 24/7 bereikbaar, maar bellers krijgen toch zoveel mogelijk met dezelfde persoon te maken die ze het eerste aan de lijn kregen. Dat is prettig voor hen maar ook voor ons. Je wilt mensen graag goed helpen, liefst van het begin tot het eind. Soms krijgen we na afloop een kaart met een bedankje of mensen zeggen direct aan de telefoon dat ze op een prettige manier geholpen zijn. Ik wil mensen altijd het gevoel geven dat ik met ze meeleef. Dat is voor beiden heel belangrijk."