De reis van.. Madeline
Madeline Kniest vertelt:
"Toen ik mijn been brak tijdens het skiën, zorgde de Alarmcentrale dat ik naar huis kon. Ook al vloog de gipsvlucht niet. Ik dacht ‘ik sta wel op en ski weer weg’, maar dat ging niet. Ik raakte in shock en ben met de zogenoemde banaan een meter of tien naar beneden gebracht, naar een plek waar de helikopter kon landen. Ik kreeg morfine en voelde nog dat ze mijn been recht legden. Het bot bleek volledig doormidden. En daar lag ik dan in mijn eentje ver weg in een Oostenrijks ziekenhuis. Dat was niet een heel prettige situatie."
Direct contact
"Mijn vader heeft toen vanuit Nederland met De Friesland gebeld. De Alarmcentrale nam direct contact met me op om te vragen hoe het met me ging en of ik dingen nodig had. Ik had bijvoorbeeld mijn zorgpas niet bij de hand en zij zorgden dat het ziekenhuis alle gegevens kreeg. We hadden dagelijks contact, ze waren aardig en behulpzaam. Bij vragen kon ik altijd bellen en ik kreeg steeds direct iemand aan de telefoon. Niks ‘zoveel wachtenden voor je'.
Met de taxi naar het oosten
"Ze regelden echt alles. Een ambulance bracht me naar het vliegveld, waar iemand klaarstond om mij te helpen. In het vliegtuig had ik drie stoelen, zodat mijn been kon liggen. Op Schiphol stond ook weer iemand klaar om me naar een taxi te brengen. Die bracht me midden in de nacht naar het oosten van het land, naar mijn ouders. Mijn eigen huis was geen optie, want ik woon op de 4e etage. Ook daar hadden ze bij de Alarmcentrale aan gedacht."
Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om goed verzekerd op reis te gaan. Dat scheelt een hoop gedoe als er toch iets gebeurt.
Weer op wintersport
"Afgelopen maand ben ik gewoon weer op wintersport gegaan, maar heb ik wel gekozen voor snowboarden. Dat leek me beter. Ik heb gemerkt dat het belangrijk is om goed verzekerd op reis te gaan. Dat scheelt een hoop gedoe als er toch iets gebeurt."